5 tips om te stoppen met emotie-eten

5 tips om te stoppen met emotie-etenDenk jij dat emotie-eten gedrag is waar je wel van baalt maar niets aan kunt doen? Ik ga je helpen met 5 tips waardoor jij gaat leren wat emotie-eten echt is en hoe je het af kunt leren!

Wat is emotie-eten?

Emotie-eten is eten iets dat je doet in bepaalde situaties. Bijvoorbeeld als je boos bent, of baalt van iets dat gebeurd is, als je verdrietig bent, moe bent, maar ook als je blij bent.

Herken je dit? Je bent boos en je denkt: ‘ach wat kan het mij ook schelen.’ Je trekt de kast open en pakt er iets uit waarvan je denkt dat je er zin in hebt. Als je verdrietig bent of als je troost nodig hebt, doe je hetzelfde. Ook dan gaat de kast open. Of je loopt naar de winkel om chocolade of andere zoetigheid te halen.

Je bent verdrietig, iemand heeft je gekwetst, of je hebt een verlies meegemaakt in je nabije omgeving en je zegt geen ‘nee’ tegen die lekkere pizza of dat heerlijke patatje. De situatie is al verdrietig genoeg, je kan er nu echt niet mee aan komen dat je aan het lijnen bent. Niet voor een ander, maar ook niet voor jezelf.

Je hebt de hele dag hard gewerkt, je bent hartstikke moe en je vindt dat je dat wijntje met iets lekkers erbij echt heel erg verdiend hebt! Je hebt zo hard gewerkt en vast heel veel calorieën verbrand, dus het kan best!

Jaaaaa, het is feest! Je gaat naar een verjaardag en er staan allerlei heerlijke dingen op tafel. De gastvrouw heeft speciaal gebak gehaald en je vindt dat je het niet kan maken om ‘nee’ te zeggen. Of je zegt het wel, maar de gastvrouw en de andere gasten dringen aan. Ze zeggen: “doe niet zo flauw joh, je ziet er toch heel goed uit, één keertje kan toch zeker wel? Dan ga je morgen maar weer verder!”

Waarschijnlijk zijn een aantal van deze situaties je overkomen, en ook vaker dan je lief is. Iedere keer neem jij je weer voor om er niet meer in te trappen. Je hebt spijt, je baalt van jezelf en je voelt je echt niet beter!

Je wilt er heel graag vanaf, maar help! Hoe doe je dat?

Ik heb goed nieuws voor jou! Emotie-eten kan je afleren!

Emotie-eten is aangeleerd gedrag. Alles wat je hebt aangeleerd, kan je ook weer afleren.

Zelf heb ik ongeveer 5 jaar geleden om de tips die ik jou ga geven, op mezelf toegepast en dat werkte! Ik ben rustiger in mijn hoofd en ik ben gestopt met emotie-eten. Die rust in mijn hoofd is heerlijk en dat gun ik jou ook!

Geen spijt meer hebben, niet meer balen van mezelf en ‘nee’ zeggen zonder dat het voelt alsof ik graag ‘ja’ had willen zeggen tegen die overheerlijke taart!

Wil jij dit ook leren? Lees snel mijn 5 tips. Denk je dat deze 5 tips niet voldoende zijn? Of wil je meer informatie over de tips? Download dan zeker het e-book met 2 BONUS tips! Je kunt die lijst bovendien overal mee naar toe nemen. Ik beloof je, als je deze tips gaat toepassen, dan is emotie-eten ook voor jou straks verleden tijd!

De tips:

  1. Herken wanneer je aan emotie-eten doet
  2. Noem het geen ‘emotie-eten’, maar ‘aangeleerd gedrag’
  3. Neem de tijd om jezelf emotie-eten af te leren
  4. Denk na voordat je iets in je mond stopt
  5. Geef je eten een cijfer