Help! Ik sport zoveel en ik val maar niet af!

Sporten en niet afvallenIk geef je De gouden tip om wel af te slanken bij het sporten!

Sporten, je houdt ervan of je hebt er een broertje aan dood! De een gaat zonder moeite naar de sportschool, hardlopen, mountainbiken, volgt groepslessen en de ander denkt: ‘mij niet gezien!’

Jij wilt gaan sporten omdat je wilt afslanken, en je neemt toch maar weer dat abonnement op de sportschool. Je gaat de eerste tijd trouw (vooral in januari ;-)) want deze zomer wil je echt in je bikini over het strand lopen!

Die winterkilo’s moeten eraf, je wilt fitter en slanker worden.

Je let op je eten, maar helaas, er gebeurt niets. Iedere week sta je te zweten in de sportschool, maar je raakt geen kilo kwijt.

Ja, fitter word je wel, maar daar deed je het niet voor. Die kilo’s, die moeten eraf!

Ten eerste:

Als je gaat sporten, probeer dan eerst uit te vinden wat je leuk vindt. Wil je wel naar die sportschool? Neem niet meteen een jaarabonnement omdat het voordeliger is, probeer de eerste maand alle lessen die er gegeven worden uit. Wat vind jij nu echt leuk? De les(sen) waar je blij van wordt, doe je de 2emaand nog een aantal keer.

Ben je daarna overtuigd dat dit het is, dan pas is het tijd voor een langer abonnement. Je kan beter wat meer betalen in het begin, dan een heel jaar sponsor zijn. Zeker als je er na 2 maanden achter komt dat een sportschool niets voor jou is en je niet meer gaat. Dat geld had je echt op een veel leukere manier kunnen besteden!

Kijk ook wat er buiten de sportschool om te doen is. Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel leuke dingen die worden georganiseerd. Ook bij jou in de buurt. Ga dat goed uitzoeken en neem hier en daar een proefles.

Zijn er dingen die je kunt inpassen in je dagelijkse leven zonder dat je het gevoel hebt dat je aan het sporten bent? Kan je met de fiets naar je werk? Kan je wat vaker de trap nemen? Haal je altijd je eigen koffie op het werk? Alle kleine beetjes helpen.

Sterker nog, iedere dag in beweging zijn, is veel belangrijker dan twee keer in de week fanatiek sporten en verder niets doen.

Ten tweede:

Begin met 1 keer sporten in de week. Het maakt niet uit wat je doet, doe het (zeker in het begin), niet te vaak. Hardlopers zijn in dit geval toch heel vaak doodlopers. Ik ken ze vanuit onze praktijk. Ze melden zich aan voor een sportschool, gaan 3 keer per week, superfanatiek en na 3 maanden is het klaar. Het was niet leuk! Het kostte te veel tijd en het hielp ook nog eens niet!

In dat soort gevallen vertel ik de mensen altijd dat ze te veel van zichzelf hebben gevraagd. Het advies? Wees wat liever voor jezelf.

Ten derde:

Zoek een maatje, samen sporten is altijd makkelijker vol te houden. Je spreekt af dat je elkaar gaat motiveren en op een vaste dag gaat sporten. Als de een geen zin heeft, dan sleept de ander hem/haar mee en andersom. Je spreekt samen af dat jullie je niet laten verleiden door het idee om in de avond op de bank een filmpje te kijken.

En dan nu DE GOUDEN TIP!

Afvallen bestaat voor 80% uit het letten op je eten en voor 20% uit bewegen!!

Ja, je verbruikt meer calorieën als je beweegt, maar meestal ga je er ook meer door eten. Veel mensen denken: ‘ik heb net 500 calorieën weggetrapt op de hometrainer.’

Herken je dat? Je hebt wel wat extra verdiend omdat je zo goed je best gedaan hebt.

Wil jij afslanken? Dan moet je vooral op je eten gaan letten. Dat kan je zelf doen of je kunt bij ons het SLIMdiet programma volgen. In het laatste geval slank je af onder begeleiding en we leren je ook hoe je op gewicht blijft als je je streefgewicht hebt bereikt. Dat is het allerbelangrijkste!

We kunnen dan ook samen kijken hoe je meer kunt bewegen. We kunnen zelfs met je meedenken over een sport die jij echt leuk vindt!

Bewegen is heel erg belangrijk voor onze gezondheid, botten, spieren en mindset. Alleen slank word je er niet van!