Wat als het afvallen niet lukt?

Afvallen lukt nietIk krijg het niet meer voor elkaar!”

“Ik doe zo mijn best, maar er gaat niets meer af!”

Ik weet niet of jij het herkent, maar in mijn omgeving hoor ik het regelmatig. Zeker van cliënten die vertellen over een vriendin die zelf aan het afslanken is, of een ander programma volgt.

Die eerste paar kilo lukt, maar dan……..

Haar vriendin sport zich een ongeluk, ze let op haar eten, maar ze valt maar niet af.

Samen zitten ze aan een wijntje als ze dit bespreken. En de vriendin zegt: “De vorige keer dat ik ging opletten ging het veel sneller. Ik had toen het gevoel dat ik ook op een feestje best wat kon nemen. Maar als ik nu de ochtend na het feestje op de weegschaal sta, dan denk ik, waar doe ik het voor?”

De ‘ik lijn wel, maar toch ook weer niet-fase’

Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel. Iedere maandag begon ik weer met afvallen. Ik was gedreven om het getal op de weegschaal naar beneden te krijgen. Ik hoefde maar een paar kilo en in het weekend kon ik best wel wat extra’s nemen. Alleen was dat beetje extra, veel te veel extra. En op maandag was het weer balen op de weegschaal. Frustratie, steeds maar weer!

Balen van mezelf, wat was ik toch een zwakkeling! Dat gezeik over dat eten en die kilo’s ook altijd! Inmiddels weet ik beter. Je kunt niet doordeweeks lijnen en in het weekend overal aan meedoen als je af wilt slanken. Je kiest ervoor om af te slanken, of je doet het niet! Iets half doen, dat werkt niet!

Waarom het vroeger voor je gevoel wel werkte? Je was toen veel strenger voor jezelf. Je maakte de keuze om voor dat lagere getal op de weegschaal te gaan. Misschien nam je op dat feestje echt wel 1 wijntje, maar dat is toch echt wat anders dan 3 glazen. Of wat denk je van alle borrelnootjes en andere hapjes?

Conclusie, je lijnt wel, of je lijnt niet. Maak een keuze, daar help je jezelf mee.

Wat ga je doen?

Ja, wat ga je doen? Op welke manier ga je nu afvallen? Ga je een plan maken of blijf je aanmodderen? Een plan helpt. Het is even zoeken welk plan helpt. Je kunt ervoor kiezen om een eetschema te maken, waarin je beschrijft wanneer je wat eet. In dat schema neem je ook op waar je allemaal ‘nee’ tegen zegt. Je kunt ook iedere ochtend voor jezelf opschrijven waarom je het gezond eten die dag goed gaat volhouden.

Er zijn van allerlei plannen te bedenken. Je kunt het zelf doen of je kunt hulp zoeken. Wij kunnen je erbij helpen.

Maar het belangrijkste is dat je keuzes gaat maken. Ga de beslissing nemen, steeds weer.

Doe dat als je gaat sporten. Bestel dan thee in plaats van het wijntje. Dat wijntje bewaar je liever voor als er echt een leuk feestje is. En op dat feestje drink je één wijntje, in plaats van drie. Je neemt geen borrelnootjes en je laat andere dikmakers ook staan. Een komkommertje of een worteltje zie je op steeds meer verjaardagen en is eigenlijk net zo lekker!

Jij bent verantwoordelijk voor jouw gedrag, voor jouw keuzes.

Stop met het goedpraten van je eigen gedrag.

Wat denk jij? Neem jij je volgende wijntje? Of wordt het dat heerlijke kopje thee? Zonder koekje natuurlijk ;-).

 SUCCES!